01 02 03 Nerdy Treats: Review: The Shannara Chronicles 04 05 15 16 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 31 32 33

Review: The Shannara Chronicles

34
Via HBO Nordic

The Shannara Chronicles er den nye fantasy satsning som sendes på HBO Nordic, baseret på trilogien The Sword of Shannara af Terry Brooks. Serien finder sted tusinder af år ude i fremtiden hvor jorden er befolket af både mennesker, elvere, dværge, trolde og gnomer i en verden de kender som "The Four Lands". Ved seriens udspring slippes dæmoner med mørke kræfter fri fra deres årelange fængsling, og kun elverprinsessen Amberle, mennesket Eretria og halvblods elveren Will - den sidste efterkommer af Shannara slægten kan stoppe dæmonernes fremmarch i "The Four Lands"

Via IMDB

Ved første øjekast lyder serien da også meget interessant, og jeg må sige at det faktisk også har været en af de nye serier som jeg har set mest frem. Derfor var skuffelsen også meget stor efter jeg fik tygget mig igennem de første par afsnit, for lad mig bare starte med at sige at jeg på ingen måde var imponeret over denne serie som absolut ikke formåede at leve op til sit ellers kæmpe store potentiale.

For potentiale har serien helt bestemt, bare se på den grundlæggende historie som både virker spændende, velskrevet og giver seeren lyst til at vide mere. Det eneste triste ved historien er desværre at resten af serien er så sjusket sammensat, at det spændende præmis næsten forsvinder i en skov af dårligt skuespil og konstant klynkeri fra hovedrolleindehaverne, og derfor ender man som seer med at sidde tilbage med en lidt blandet smag i munden. For hvis der skal sjuskes så meget med en serie, så kør i det mindste stilen fuldt ud så det om ikke andet ligner at der er styr på  bare et eller andet.

Via Saxo

Nu er serien jo baseret på en bogtriologi, men lige som så mange andre gange skulle bøgerne nok bare have beholdt deres integritet og været forblevet bøger, og ikke have endt deres dage som et desperat forsøg på at tjene lidt ekstra håndører i Hollywoods pengemaskiner. Det er set så mange gange før at gode bogserier er blevet indspillet som enten film eller tv-serier, og det ender næsten aldrig godt. Sidst det rigtig godt var med Harry Potter serien, og selv her blev bøgerne ilde repræsenteret hvor meget store passager blev slettet for at serien kunne lande på det store lærred. Den gang var det nyt og spændende, og ja det blev der tjent mange penge på. Men hele Harry Potter film crewet gjorde sig også umage med at leve så godt op til bøgerne som de kunne. Og det er lige præcis her mange af de andre filmatiserede bogserier falder til kort, for de bliver set som intet andet end en pengemaskine og det kan bestemt mærkes.

Dette pengemaskine mindset har holdet bag The Shannara Chronicles bestemt også været præget af, for ud over et godt grund præmis fra bøgerne, så har serien faktisk ikke rigtig andet kørende for sig... desværre, for jeg så virkelig frem til en ny episk fantasy serie. Det største problem med serien her tror jeg bestemt ligger i deres casting af hovedrollerne, for sjældent har man set så gennemgående manglende karakter dybde over hele striben i én serie. Ja man undres faktisk over at John Rhys-Davies kunne castes i en rolle med latterlig kort screentime, når der ikke kunne findes penge til at give de tre hovedrolle indehavere bare en enkel eller to skuespils lektioner mere før kameraerne begyndte at rulle.

Via IMDB

Men bare rolig, det er bestemt ikke fordi at jeg har noget imod unge skuespillere, der er jo rigtig mange som træder ud fra teaterskole verden over som nyudklækkede skuespillere med et stort talent for deres job. Desværre er ingen af dem dog blevet castet til denne serie. I The Shannara Chronicles virker det nemlig meget som om at der er lagt vægt på at finde de nye og hotteste pretty faces i Hollywood uanset talent, men hvis målgruppen der er blevet gået efter at teenage tøser som købelystne hungre efter massevis af Wil Ohmsford merchandise, ja så gær det vel i sidste ende heller ikke det store den vej rundt.

Alt i alt var det en kamp at komme igennem de første par afsnit. En kamp jeg kun kom igennem fordi jeg finder selve det univers der ligger til grund for serien interessant. Det er da også kun på grund af dette univers at serien trækkes lidt op i min bog, og ikke lander100% facedown i mudderet

Etiketter: , ,

35 36 37 38